Unity/Tips

Unity Frame 고정

최애뎡 2021. 8. 3. 00:42
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https://docs.unity3d.com/kr/530/ScriptReference/Application-targetFrameRate.html

 

Unity - 스크립팅 API: Application.targetFrameRate

The default targetFrameRate is a special value -1, which makes games render at a default frame rate that depends on platform. On standalone platforms, the default frame rate is maximum achievable frame rate. 플렛폼에(platform)에 따라 초당 50-60

docs.unity3d.com

+

https://docs.unity3d.com/Manual/class-QualitySettings.html

 

Unity - Manual: Quality

Script Execution Order settings Quality Switch to Scripting Unity allows you to set the level of graphical quality it attempts to render. Generally speaking, quality comes at the expense of framerate and so it may be best not to aim for the highest quality

docs.unity3d.com

https://docs.unity3d.com/ScriptReference/QualitySettings-vSyncCount.html

 

Unity - Scripting API: QualitySettings.vSyncCount

The number of VSyncs that should pass between each frame. Use 'Don't Sync' (0) to not wait for VSync. Value must be 0, 1, 2, 3, or 4. If this setting is set to a value other than 'Don't Sync' (0), the value of Application.targetFrameRate will be ignored. N

docs.unity3d.com

Unity doc에 나와있듯 Application.targetFrameRate = 60; 이렇게 간단한 코드로 프레임을 60으로 고정 가능

+ 이를 위해서는 

VSync(Vertical Sync - 수직 동기화)를 꺼줘야 함 (혹은 QualitySettings.vSyncCount = 0;)

* VSync

- 모니터 주파수에 맞춰 렌더링 퍼포먼스를 조절하여 Tearing 현상을 방지

- 목표 프레임 속도와 관계없이 해당 fps로 제한

=> Every Second V Blank로 설정되면 새로 고침 빈도의 절반으로 제한 즉 60hz는 30fps로!

 

https://grinclouds.com/%ED%8B%B0%EC%96%B4%EB%A7%81-%ED%98%84%EC%83%81-%ED%95%B4%EA%B2%B0-%EB%B0%A9%EB%B2%95-10/

 

티어링 현상 - 해결 방법 10 – Floating, Grin Cloud

CPU 및 그래픽카드 업그레이드 후에, 게임 플레이 자체가 불가능할 정도의 티어링 현상에 고통받다가 "정말 우연찮게 티어링 이 해결"됐다. 티어링 현상에대한 여러가지 알려진 대처법과 함께,

grinclouds.com

Tearing 현상은 검색하면 많이 나오는데 간혹 화면이 찢겨 나오는 그런 느낌임 그 간혹 롤 하다가 수직 동기화 옵션에 의해 Tearing현상이 난적도 있었는데 허허..

 

+

https://forum.unity.com/threads/vsync-on-or-off.635785/

 

VSync on or off?

So as I got it VSync makes a game wait for x milliseconds for the time when my monitor will be updating and then it will paint the next frame on the...

forum.unity.com

https://answers.unity.com/questions/994225/vsync-decreases-performances.html

 

VSync Decreases Performances? - Unity Answers

 

answers.unity.com

그리고 위 글을 간단히 보면 사실 프레임을 꼭 높이는 게 좋지만은 않다는 걸 볼 수 있음

모바일에서 굳이 60을 사용하지 않아도 30 프레임으로도 괜찮다면 발열, 배터리 관련 문제들을 야기하지 않기 위해 걍 30 프레임 쓰는 게 좋긴 함

 

그치만.. 음.. 부드럽게 Lerp 하고 싶은걸...

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